Cabanes 25 de febrer de 2012. Després que el grup municipal Units pel Poble presentara dijous passat al ple una moció a favor de TV3, aquest ha aconseguit unanimitat dels tres grups municipals

MOCIÓ PER DEMANAR LA RECIPROCITAT DE LES EMISSIONS DE LES TELEVISIONS AUTONÒMIQUES VALENCIANA I CATALANA.

La Constitució Espanyola estableix en l’article 3 el principi de protecció del pluralisme lingüístic. L’apartat tercer d’aquest precepte conté un mandat dirigit al conjunt dels poders públics de l’Estat d’especial respecte i protecció de les distintes llengües i modalitats lingüístiques que conformen el patrimoni cultural comú. D’una manera més específica, l’article 20, apartat tercer, del text constitucional exigeix que en l’accés dels grups socials i polítics més significatius als mitjans de comunicació dependents dels ens públics es respecte el pluralisme de la societat i de les diverses llengües d’Espanya. Aquesta última previsió posa de manifest la singular rellevància dels mitjans de comunicació audiovisual a l’hora de promoure i difondre el plurilingüisme.

Un fet normatiu rellevant en aquest àmbit és la ratificació l’any 2001 per part de l’Estat espanyol de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, la qual estableix obligacions específiques de protecció d’aquestes llengües en l’àmbit dels mitjans de comunicació. L’article 11 de la Carta, que estableix les obligacions de les Parts respecte dels Mitjans de comunicació, disposa en l’apartat segon que: Les parts es comprometen a garantir la llibertat de recepció directa de les emissions de ràdio i de televisió dels països veïns en una llengua usada en una forma idèntica o pròxima d’una llengua regional o minoritària, i a no oposar-se a la retransmissió d’emissions de ràdio i de televisió dels països veïns en aquesta llengua.

Segons que han assenyalat els organismes del Consell d’Europa, aquest compromís comporta no sols eliminar obstacles, sinó també adoptar mesures positives dirigides a garantir la llibertat de recepció directa de les emissions de televisió entre territoris veïns on es fa servir una llengua regional o minoritària en una forma idèntica o pròxima (Explanatory Report to the European Charter for Regional or Minority Languages, paràgraf 11).

Malgrat tota aquesta legislació i normativa, les emissions de TV3 i de la resta de canals públics catalans al País Valencià han patit contínuament entrebancs per part dels poders públics. A dia d’avui, i malgrat les mobilitzacions ciutadanes i, fins i tot, malgrat el fet que moltes institucions, ( recordant les declaracions a favor de TV3 de l’anterior alcalde de Castelló i actual president de la Generalitat) , s’hagen pronunciat favorables a que les emissions de la TV3 al País Valencià es restablisquen, continua sense poder veure’s la TV3 al nostre territori. Continua, doncs, vigent aquesta reivindicació.

És per tot açò que l’Ajuntament de Cabanes , i a proposta d’Units pel Poble, acorda:

Instar el Govern Central a que habilite un canal múltiple addicional de TDT.

Instar el Consell a arribar a un acord de reciprocitat amb la Generalitat de Catalunya pel que fa a les emissions de TV3 i els altres canals públics catalans i Canal 9 i la resta de canals públics valencians, que permeta que tots siguen rebuts en el conjunt del territori valencià i català.